Uddannelsesplan for
Bavnehøjskolen, Favrskov kommune.
Introduktion
I en uddannelsesplan beskriver praktikskolen generelt, hvordan den håndterer uddannelsesopgaven, så primært studerende kan forholde sig til at være i praktik på skolen. I bekendtgørelsen fremgår det, at uddannelsesplanen godkendes af både skole og LIA: Praktikskolen udarbejder i samarbejde med professionshøjskolen en uddannelsesplan for praktikken i overensstemmelse med krav om tydelig progression i den studerendes opgaver og ansvar. Uddannelsesplanen godkendes af begge parter (uddrag fra Bekendtgørelsen). Planen kommunikerer desuden til uddannelseslærere, uddannelsesansvarlige, skoleledelse og LIA-undervisere, og giver alle parter viden om skolens didaktiske valg i forhold til de lærerstuderendes praktik. Planen fungerer dermed også som en slags forventningsafstemning mellem praktikkens mange parter på hhv. skole og læreruddannelsen. Når skolens uddannelsesplan er godkendt af begge parter, uploades den på Praktikportalen af studieadministrationen på LIA. Skolen har selv ansvar for, at planen lægges på skolens hjemmeside. Herefter er det op til parterne i og omkring praktikken at give planen liv i de forskellige didaktiske rum i og omkring praktikken, så planen kommer til at spille en meningsfuld rolle for alle parter i en travl hverdag. Ordforklaring: LU13 LU23 Praktikskole = Uddannelsesskole UC-underviser = Underviser fra LIA |
Præsentation
Bavnehøjskolen er en 1-2 sporet skole organiseret med aldersblandet undervisning på 0.-2. årgang og traditionel klassedannelse fra 3.-6. årgang. På Bavnehøjskolen præges hverdagen af en anerkendende kultur, hvor værdierne respekt, trivsel, dannelse, fællesskab og læring er bærende elementer for alle aktiviteter mellem elever, forældre og personale. Der lægges stor vægt på et respektfuldt samarbejde mellem alle skolens faggrupper. Skolen har god opbakning fra en meget engageret og deltagende forældregruppe og skolebestyrelse. Også hér lægges vægt på et respektfuldt og åbent samarbejde mellem alle parter. Som en del af det åbne og tætte samarbejde, tilbyder skoleledelsen f.eks. en personlig samtale med alle nye forældre, inden børnenes skolestart i marts. Der arbejdes målrettet med de gode overgange, fra børnehave til skole, mellem skolens afdelinger og til overbygningen på Hadsten Skole. På skolens hjemmeside findes bl.a. beskrivelser af afdelinger og skolens principper. |
Skolen som uddannelsessted
Uddannelsesansvarlig på Bavnehøjskolen er viceskoleleder Heidi Østergaard Olsen. Den uddannelsesansvarlig, står for det koordinerende praktiske arbejde, men varetager også vejledning af de studerende. Heidi kan kontaktes via mail heol@favrskov.dk eller 8964 4703. På Bavnehøjskolen bliver man uddannelseslærer fordi man har lyst til at bruge sig selv og dele ud af sin viden og erfaring til de studerende. Uddannelseslæreren er desuden klar over, at det er en givende opgave. At give vejledning ud fra egne synspunkter og egen klasse, men med den studerende som underviser, er udviklende og tankevækkende. Det vil altid sætte en innovativ proces i gang hos uddannelseslæreren. Da det ikke er alle uddannelseslærere der har praktiklæreruddannelsen, afholdes der jævnligt informationsmøder, hvor den uddannelsesansvarlige sørger for at alle er klædt på til den opgave, det er at være i didaktisk dialog med kommende kolleger. Der er ca. 35 ansatte på skolen, fordelt på lærere, pædagoger samt teknisk personale. Lærerne er primært tilknyttet én afdeling, men kan være faglærer i en anden afdeling. I indskolingen samarbejder lærere og pædagogerne i teams bestående af to makkerklasser. Der er skemalagt teammøde en gang ugentligt. På mellemtrinnet er lærerne organiseret i årgangsteams. Derudover afholdes bl.a. fagudvalgsmøder, personalemøder, interessemøder og afdelingsmøder. Torsdag er fast mødedag, hvor der ofte er møder om eftermiddagen. Studerende i praktik på Bavnehøjskolen betragtes som trædende ind i rollen som lærer. Dvs. at der stilles samme forventninger til adfærd, påklædning, sprog, etik og tavshedspligt som til øvrige professionelle medarbejdere på skolen. Dette ses selvfølgeligt i lyset af, at den studerende øver sig i professionen som lærer og får vejledning og støtte heri gennem praktikopholdet. Husk at I som studerende får præsenteret jer selv på AULA og i det hele taget at bruge AULA til kommunikation med både kolleger, forældre og elever. Den studerende må påregne eftermiddagsmøder og aftenmøder. Vi forventer at I deltager i disse møder, for at få det største udbytte af praktikken og komme så tæt på en lærers virkelighed som muligt. Det forventes at den studerende udvikler kompetencer i overensstemmelse med teambaseret samarbejde bl.a. vedr. forberedelse, gennemførelse og evaluering af undervisning. Den studerende forventes at udvikle kompetencer i at benytte IT-teknologi som et naturligt didaktisk læremiddel. Såfremt den studerende ønsker at benytte videooptagelser eller fotos i forbindelse med praktikforløbet, indhentes tilladelser til dette hos forældrene i et samarbejde mellem den studerende og de relevante lærere. Den studerende forventes at planlægge, gennemføre og evaluere de fleste undervisningslektioner, evt. i samarbejde med en medstuderende og altid under vejledning af en uddannelseslærer. |
Kriterier for godkendelse af praktikforløbet
Når studerendes praktikforløb vurderes godkendt eller ikke-godkendt, sker det på baggrund af en indstilling til LIA (praktikkontoret). Vurderingen sker ud fra opfyldelse af mødepligt og de mål, der er formuleret for praktikforløbet. Af Den Fælles Nationale Studieordning fremgår det yderligere: I tilfælde, hvor den studerendes praktikforløb af skolen indstilles til ikke-godkendt, skal professionshøjskolen indhente en redegørelse fra den studerende om praktikforløbet. Professionshøjskolen træffer den endelige beslutning, som meddeles den studerende. Et ikke-godkendt forløb skal ledsages af en begrundelse. Det er uddannelseslæreren der bedømmer den studerende med ”godkendt” eller ”ikke godkendt” efter praktikmodulet. Hvis en studerende er på vej til ikke at bestå, vil uddannelsesansvarlig deltage i vejledning og hjælpe med at få ”rettet op på” den studerendes indsats og/eller faglighed. På Bavnehøjskolen må en ”ikke godkendt” aldrig komme som en overraskelse og vi forsøger at sætte gang i en indsats så hurtigt som muligt. Ud fra en ”godkendt” bedømmelse og en udarbejdet praktikopgave, skal den studerende gennem en mundtlig prøve. Det vil så vidt det er muligt være uddannelseslæreren der deltager som prøveansvarlig sammen med en underviser fra seminariet. Hvis det ikke er muligt for uddannelseslæreren at deltage, vil en anden lærer fra Bavnehøjskolen træde til. |
Praktiske informationer
Børneattest og straffeattest indhentes af Bavnehøjskolen. Den studerende skal underskrive attesterne i e-Boks. Skolen råder over 3 kopimaskiner som også fungerer som printere. Der skal ikke benyttes kode. Brug venligst kun farvekopi ved behov og altid med omtanke. Der er gratis kaffe/te i klynge D. Derudover er der rundstykker om fredagen, for dem der er tilmeldt denne ordning. Ønsker du at deltage i denne brødordning, skal der tilmeldes og betales til den uddannelsesansvarlige. Ved sygdom skal du ringe til skolens tlf. 89 64 47 00 eller skrive en mail på AULA, mailen sendes til ledelsen. Alternativt kan der sendes sms til viceskolelederen på 51 54 22 19. Sygemeldinger foretages inden kl. 6.45 og gentages dagligt ved flere dages sygdom. Du har to muligheder for at bruge Bavnehøjskolens netværk. Hvis du medbringer din egen PC skal du gå på www.favrhot.dk. Her skal du logge på med dit unilogin (du skal benytte unilogin på Favrskovs IDP adgang). Hvis du benytter en af skolens Pc’er skal du logge på med bruger gæst0001 og kode gæst0001. Husk at du har tavshedspligt. Snak f.eks. ikke om praktikken med navne etc. på vej hjem i bussen eller hjemme hos familien. Den studerende forventes at være på skolen i 35 timer i løbet af ugen, medmindre andet aftales. Mødetiden er fra kl. 7.50, sluttidspunkt afhænger af hvilket lærerskema der følges. Vær opmærksom på, at der er mødedag om torsdagen indtil kl. 15.45 samt at en skoledags længde kan variere pga. aftenmøder. Mødetid aftales altid med uddannelsesansvarlige, ligesom omfanget af lektioner, observationer og vejledningstimer. Hvis du har spørgsmål vedr. praktikken på Bavnehøjskolen, er du velkommen til at kontakte skolens viceskoleleder/ uddannelsesansvarlig: Heidi Østergaard Olsen heol@favrskov.dk eller via AULA. |
1. årgangspraktik – Indblik og afprøvning som den medvirkende iagttager.
Praktikken er tilknyttet Dansk, Matematik eller Engelsk (1. undervisningsfag) og ”Pædagogik og almen didaktik” (grundfaget).
Mål:
Forskning & Udvikling: Begyndende erfaringer med at undersøge og beskrive egen og andres praksis, Begyndende erfaringer med observation, Begyndende erfaringer med undersøgelse af lærerfaglige problemstillinger Lærerrollen: I den fælles del af studieordningen er der beskrevet ni centrale dimensioner af lærerrollen, som løbende indgår i uddannelsen. På Læreruddannelsen i Århus sætter vi særligt fokus på udvalgte dimensioner på de forskellige årgange. Dimensionerne er fordelt med sigte på progressionen i den samlede uddannelse samt de konkrete fag på de enkelte årgange. Da der er tale om dimensioner af lærerrollen, vil de naturligvis aldrig kunne skilles helt ad. Opdelingen viser derfor, hvilke dimensioner der træder i forgrunden på hver årgang. De øvrige vil således være til stede i baggrunden, men kontinuerligt gennem hele uddannelsen. På 1. årgang er der fokus på Læreren som didaktiker, og Læreren som leder. Fag & Prøver: 1. årsprøven |
Arbejdet frem mod målene – studieaktiviteter og ansvar
Skolen udfylder, hvordan der arbejdes med den integrerede praktik i løbet af første studieår under hensyntagen til progressionen i uddannelsen med fokus på følgende studieaktiviteter:
- Undervisning
- Observation og andre undersøgelser
- Vejledning og feedback
- Praktikgruppearbejde
- Andre læreropgaver
Praktikdage 1:(Torsdage og fredage i uge 39-43 samt uge 50 2023). Undervisning: Den studerende har ansvar for at planlægge, gennemføre og evaluere 1 (eller flere) mindre undervisningssekvenser, i samarbejde med uddannelseslærer og -gruppe.
De første 2 praktikdage på Bavnehøjskolen, vil bærer præg af introduktion og observation. Programmet vil indeholde nedenstående elementer:
De efterfølgende praktikdage 1 består dels af observation af undervisning, undervisning der er forberedt, gennemført og evalueret af den studerende samt andre læreropgaver. Programmet vil indeholde nedenstående elementer:
|
3-ugers blokpraktik:(Uge 2, 3 og 4 2024.) Undervisning: Den studerende har i hver af blokpraktikkens uger ansvar for at planlægge, gennemføre og evaluere mindst 1 undervisningssekvens, i samarbejde med uddannelseslærer og -gruppe. I blokpraktikken er der fokus på den studerendes linjefag. Den studerende skal i højere grad tage ansvaret for at planlægge, gennemføre og evaluere undervisningsforløb. Selvfølgelig i tæt samarbejde med uddannelseslærer og praktikgruppe. Blokpraktikken består af nedenstående elementer:
|
Praktikdage 2:(Torsdage og fredage i uge 12-16 2024). Undervisning: Den studerende har ansvar for at planlægge, gennemføre og evaluere de lektioner der er skemalagt sammen med uddannelseslæreren. Dette foregår i tæt samarbejde med uddannelseslærer og -gruppe. Praktikgruppearbejde: Studerende samarbejder med udgangspunkt i gruppens indgåede aftaler og indgår i den ugentlige arbejdsplan. I løbet af praktikdage 2, vil den studerende både have mulighed for observation samt undervisning der er forberedt, gennemført og evalueret af den studerende. Det vil være muligt for den studerende at gennemføre prøvehandlinger i forbindelse med praktikopgaven og den kommende praktikprøve. Programmet vil indeholde nedenstående elementer:
|
Andre studieaktiviteter
På Bavnehøjskolen ser vi den studerende som en kollega. Derfor vil det være muligt at deltage i (næsten) alle aktiviteter/opgaver som de faste lærere udfører. Nedenstående elementer skal blot ses som eksempler:
|
Ideer til samarbejde med LIA
Løbende i den integrerede praktik udfoldes et lokalt, aftalt samarbejde mellem studerende, uddannelsesskole samt LIA-undervisere fra henholdsvis 1. undervisningsfaget og fra grundfaget ”pædagogik og almen didaktik”. I praktikhåndbogen er det beskrevet, at samarbejdet indledes med et ”opstartsmøde” og slutter med ”1. årsprøven”. De øvrige af praktikkens elementer, der indgår i praktikforløbet (fx ”praktikforberedelse” osv.) kan ses i kalenderforløbet for 1. årgang. Indholdsmæssigt udvælger samarbejdets 3 parter (primært uddannelseslærere og LIA-undervisere), hvad der skal være i fokus i praktikdage og blokpraktik. Generelt skal det være et fælles overordnet fokus, der skaber læringsmuligheder på tværs af skole og campus, og som alle parter kan forholde sig til. Eksempel på idé til et fokus i praktikdage I er: Observation af læreren som fagprofessionel. Eksempel på idé til et fokus i blokpraktikken er: Klasseledelse, hvordan skaber læreren ro og opmærksomhed fra eleverne? Eksempel på idé til et fokus i praktikdage II er: Den perfekte undervisningsplan og hvad man gør når den viser sig ikke at være perfekt? Når samarbejdets parter vælger mellem ideerne, skeles blandt andet til, hvordan ideernes læringsmuligheder rækker mod målene og lærerrollens dimensioner for praktikken på 1. årgang, men også hvordan de har forbindelse til målene i både undervisningsfag og i grundfag. Henover praktikforløbet kan der være stor variation i de arbejdsformer, samarbejdets parter vælger. Eksempelvis kan der arbejdes i en ”dobbeltbevægelse”, dvs. hvor den studerende bærer noget fra uddannelsen ind i skolearenaen og tager et opmærksomhedspunkt med tilbage til campus. I praksis bæres et tema (fokus), hvor undervisningsfag eller grundfag er mest i forgrunden, ind i skolearenaen, og erfaringer fra praktikken tages med tilbage til campusarenaen, hvor det tematiseres af LIA-underviserne. Der kan naturligvis også vælges andre arbejdsformer. |
2.årgangs praktik – indsigt og undersøgelse som den undersøgende deltager
Praktikken er tilknyttet Dansk, Matematik eller Engelsk (1. undervisningsfag) og Pædagogisk psykologi, inklusion og specialpædagogik (grundfaget).
Mål:
Forskning & Udvikling: Øvelser i brug af faglige og videnskabelige metoder til undersøgelse af lærerfaglige problemstillinger. Lærerrollen: I den fælles del af studieordningen er der beskrevet ni centrale dimensioner af lærerrollen, som løbende indgår i uddannelsen. På Læreruddannelsen i Århus sætter vi særligt fokus på udvalgte dimensioner på de forskellige årgange. Dimensionerne er fordelt med sigte på progressionen i den samlede uddannelse samt de konkrete fag på de enkelte årgange. Da der er tale om dimensioner af lærerrollen, vil de naturligvis aldrig kunne skilles helt ad. Opdelingen viser derfor, hvilke dimensioner der træder i forgrunden på hver årgang. De øvrige vil således være til stede i baggrunden, men kontinuerligt gennem hele uddannelsen.
|
Arbejdet frem mod målene – studieaktiviteter og ansvar
Skolen udfylder, hvordan der arbejdes med den integrerede praktik i løbet af andet studieår under hensyntagen til progressionen i uddannelsen med fokus på følgende studieaktiviteter:
- Undervisning
- Observation og andre undersøgelser
- Vejledning og feedback
- Praktikgruppearbejde
- Andre læreropgaver
3 ugers blokpraktik efterår:(Uge 36-38 2024.)
Tekst følger juni 2024.
|
3-ugers blokpraktik forår:(Uge 9-11 2025.)
Tekst følger juni 2024.
|
Andre studieaktiviteter
Tekst følger juni 2024.
|
Idéer til samarbejde med LIA
Løbende i den integrerede praktik udfoldes et lokalt, aftalt samarbejde mellem studerende, uddannelsesskole samt LIA-undervisere fra henholdsvis 1. undervisningsfaget og fra grundfaget ” Pædagogisk psykologi, inklusion og specialpædagogik”. I praktikhåndbogen er det beskrevet, at samarbejdet indledes med et ”opstartsmøde” og de øvrige af praktikkens elementer, der indgår i praktikforløbet (fx ”praktikforberedelse” osv.) kan ses i kalenderforløbet for 2. årgang. Indholdsmæssigt udvælger samarbejdets 3 parter (primært uddannelseslærere og LIA-undervisere), hvad der skal være i fokus i praktikdage og blokpraktik. Generelt skal det være et fælles overordnet fokus, der skaber læringsmuligheder på tværs af skole og campus, og som alle parter kan forholde sig til. Eksempler på ideer til et fokus i efterårets blokpraktik er: Tekst følger juni 2024. Eksempler på ideer til et fokus i forårets blokpraktik er: Tekst følger juni 2024. Når samarbejdets parter vælger mellem ideerne, skeles blandt andet til, hvordan ideernes læringsmuligheder rækker mod målene og lærerrollens dimensioner for praktikken på 2. årgang, men også hvordan de har forbindelse til målene i både undervisningsfag og i grundfag. Henover praktikforløbet kan der være stor variation i de arbejdsformer, samarbejdets parter vælger. Eksempelvis kan der arbejdes i en ”dobbeltbevægelse”, dvs. hvor den studerende bærer noget fra uddannelsen ind i skolearenaen og tager et opmærksomhedspunkt med tilbage til campus. I praksis bæres et tema (fokus), hvor undervisningsfag eller grundfag er mest i forgrunden, ind i skolearenaen, og erfaringer fra praktikken tages med tilbage til campusarenaen, hvor det tematiseres af LIA-underviserne. Der kan naturligvis også vælges andre arbejdsformer. |