Den åbne skole

Princip for den åbne skole på Bavnehøjskolen

Formål:

• Bavnehøjskolen som åben skole er en skole, som inddrager sin omverden. Det kan for eksempel være lokalsamfundet, musikskolerne, erhvervslivet, idrætsforeningerne eller lokalarkivet.

• Den åbne skole skal gennem samarbejde med det omgivende samfund (lokalt og nationalt), højne trivslen, motivationen, den faglige kvalitet og livsdueligheden for eleverne.

• Den åbne skole skal ligeledes styrke den lokale sammenhængskraft og introducere eleverne til fritids- og fremtidsmuligheder.

Mål:

• Fremme aktiviteter i samarbejdet mellem skole og samfund, som bidrager til at opfylde Folkeskolens formål.

• Det tilstræbes, at samarbejdet mellem skolen og samfund tager udgangspunkt i elevernes interesser og motivation.

• Det tilstræbes, at samarbejdet mellem skolen og samfund består af aktiviteter i den daglige undervisning.

• Det tilstræbes, at samarbejdet med musik-, kunst- og kulturskoler bidrager til at udvikle skolens musik og billedkunstundervisning.

• Det tilstræbes, at samarbejdet med de lokale idrætsforeninger styrker elevernes mulighed for at dyrke idræt og giver eleverne en større indsigt i variationen af idrætsgrene og lyst til deltagelse i det lokale idrætsliv.

• Det tilstræbes, at samarbejdet med erhvervslivet styrker elevernes evne til innovation og iværksætteri samt deres uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering.

• Det tilstræbes at forældre på Bavnehøjskolen kan bidrage til forståelsen af samfundet (lokalt og nationalt).

• Aktiviteterne i samarbejdet mellem skole og det omgivende samfund er organiseret efter klare aftaler, ansvarsfordeling og med en høj sikkerhed for alle elever.

Princippet er drøftet og godkendt i skolebestyrelsen februar 2024.